Nieuws

17 december 2008, 01:01 CET

Lief dagboek

9 dec 2008
Voorzien van een warme maaltijd zijn we 8 december om 14.20 vertrokkken, direct achter de Mi Dushi aan. Isa stond op het voordek met dikke tranen te zwaaien naar Silke van de Laaxum, die ons een zetje hebben gegeven. Na een goede kickoff door de venturi tussen de eilanden, hebben we de eerste 2 dagen weinig wind gehad. Gevaren met de blister,later omgezet tot halfwinder. Comfortabel, goed om in te slingeren zonder zeeziekte, maar niet goed voor de verwachte aankomsttijd. We kunnen niet de motor aanzetten,
omdat we zuinig moeten zijn voor mogelijke echte windstiltes,die we gelukkig nog niet hebben gehad. Sinds gisteren is de wind aangetrokkken tot hoe een passaatwind hoort te zijn denk ik. De mijlen vliegen nu voorbij, we hebben zelfs net een rif in grootzeil gezet en de genua een stuk ingerold. Om 20.00 uur lokale tijd begint Robin met de eerste wacht, daarna wisselen we elke 3 uur. We kijken elk kwartier of er andere scheepvaart is.

11 dec 2008
8.37 UTC: nog 1802 mijlen te gaan. Isa had een dipje vandaag, ze had een een beetje heimwee naar huis. Moeite om haar draai te vinden en zichzelf te vermaken. We gaan kijken of we vanaf morgen meer structuur in de dag kunnen brengen. Vandaag konden ze ook pas voor het eerst 's middags een DVD kijken ivm de energie. Als het te weinig heeft gewaaid, doet de windmolen niets of te weinig en zijn de accu's niet voldoende opgeladen.
Terwijl Robin vanmorgen nog lag te slapen, heb ik een dorade gevangen. Prima hanteerbaar maatje en Isa stond klaar met de alcohol (voor verdoven van de vis) en Finn met de pan (eventueel voor de finale klap). Maar de vis was goed verdoofd en ik kon haar zo achter de kieuwen doorsnijden. Erg trots later de vis getoond aan Robin en hij heeft me geleerd hoe zo'n dorade te fileren. we hebben we er vanmiddag heerijk van gegeten met rijst, paprika en gebakken courgette. Morgen wil Finn mij helpen om de
vis lijn binnen te draaien. Hij heeft van Sint een hengeltje gekregen...helemaal in zijn element en in Mindelo viste hij de ene na de andere vis uit het water. Nu nog van het haakje af leren halen. Isa heeft een mooie tijd met Silke van de Laaxum gehad. Deze heeft ons intussen al voorbij gevaren, niet zichtbaar maar we hebben wel marifooncontact gehad, ook de meisjes hebben met elkaar gekletst. Verder hebben we elke dag om 10.00 uur en 17.00 uur UTC radiocontact met het Nederlandse netje.

12 dec 2008
12.30 UTC: nog 1664 mijlen te gaan. Het ziet er naar uit dat dorade ons menu wordt de komende weken, want vanochtend ving ik er nog een, een stukje groter. Finn hielp een stuk met binnen halen van de lijn, maar toen hij de vis in het zicht kreeg, mocht ik de lijn verder binnen halen. Isa stond weer klaar met de alcohol. De haak was in het oog van de vis gekomen en eraf gegaan. De vis bleef toch spartelen, maar met wat alcohol in de kieuwen, kon ik de ruggegraat doorsnijden. Met de lijkjes van vliegende
vissen in het gangboord en met al die bloedspetters van de dorade, leek het wel een slachthuis. Spatzeiltjes heten niet voor niets spatzeiltjes. Om het verhaal compleet luguber te maken, vond ik later het ontbrekende oog van de dorade in het gangboord.

We moesten een 2e rif in het grootzeil zetten. We hebben nu echt de passaatwind te pakken met bijbehorende golven. De kindjes vermaken zich over het algemeen prima, al heeft hun daginvulling een hoog Nintendo en DVD gehalte. Ze zouden er ook wel al willen zijn en wij eigenlijk ook wel. Finn vroeg of het een dagtochtje werd. Hmm, nee niet echt, we rekenen op 3 weken met een afstand van 2000 mijl. Nu dus nog niet eens halverwege.
Isa en Finn hebben geholpen met brood bakken, dat nu heerlijk ruikt. De vis gefilleerd en gemarineerd met olie, peper, zout, honing, dille en mosterd. s Middags hebben we warm gegeten met rijst en paprika van gisteren. Met deze golven is elke activiteit echt een kunst op zich, vooral de afwas is een killer. We hebben zo'n 24 knopen wind en de verwachting is dat we dit nog zo'n 2 dagen zullen hebben. We hebben net geborreld, het brood was heerlijk met kokosbrood en een worstje erbij. Nog een luisterCDtje
en dan gaan we weer wat rust in de tent brengen...
Uiteindelijk het grootzeil weggehaald en verder gegaan met de gereefde en uitgeboomde genua.

13 dec 2008
9.40 UTC: nog 1572 mijlen te gaan. Door de zeegang geen zin om vis te vangen of te eten, geen lijn uitgegooid. De zee is nog steeds erg hobbelig, minimaal windkracht 7. De golven zijn zo hoog dat ik mij klein en nietig voel. Het is meer een kwestie van doorstaan, uitzitten en heelhouden. Mijlen maken en ETA zijn verschoven naar 2e plan. We klikken de lifelines al aan, voordat we de kuip in stappen om te kijken of er verder nog scheepvaart is. Isa heeft overgegeven, gelukkig knapte ze daarna snel
op. Via het radionetje horen we dat in Nederland de kerstmarkt is begonnen, dat de Volvo Ocean Race traject van India naar Singapore is gestart en dat het met een oostenwind -5 is in NL. Menu praktisch en lekker: pita kaas. Robin ziet 's nachts een schip dat oostelijk ging.

14 dec 2008
9.54 UTC: nog 1474 mijlen te gaan. Zonnig weer met een prachtige regenboog, die direct wordt nagetekend door Isa en Finn. Met het inhalen van de genua, heb ik te hard getrokken aan de Furlex. Met deze golven kost het Robin bijna een uur en zijn knieen om dit weer goed te krijgen. De genua bomen we uit over bakboord, waardoor we beter op ons doel afgaan. Zuster Zita verpleegt de knieen, waar de vellen aanhangen. Weer brood gebakken, nasi met een gebakken eitje gemaakt en de afwas gedaan. Isa en Finn
vonden het ook heerlijk.

15 dec 2008
9.13 UTC: nog 1377 mijlen te gaan. De zee is iets rustiger, het grootzeil met rif 2 gehesen. Meer genua uitgerold en melkmeisje gaan varen. We gaan een stuk sneller en liggen een stuk stabieler, niet meer dat vreselijke gerol. Direct gebruik van gemaakt door met Isa en Finn een kerstboom te maken van de cornflakesdoos. Papiergevouwen trappetjes en kettingen geregen van stukjes drinkrietjes als slingers in de boom. Isa en Finn kibbelen over wie de piek mag maken. Ze maken samen een kalender, zodat
Finn elke dag een rondje kan doorstrepen tot zijn verjaardag.
's Middags krijgen we een regenbuitje over ons heen, waar we van gebruik maken om in de kuip te douchen. De bui geeft niet zoveel water als gehoopt, maar met de spuit en een pannetje water krijg ik ook de shampoo uitgespoeld. Heerlijk om na een week weer te douchen, Robin heeft zich zelfs geschoren.

's Avonds restje nasi gegeten en voor Robin tortilla met chili con carne. 's Avonds toch weer rif 2 moeten zetten, zelfs dan hebben zelfs nog uitschieters van 9 knopen, surfend op de golven. Ons record is intussen 11,2!

10 reacties | plaats reactie
Reactie van Anonymous Ome bloemkool op 17 december, 2008 12:37

Zo te lezen gaat het prima met jullie. Geniet ervan..

X

Reactie van Blogger Wendy op 18 december, 2008 07:19

Hi there,

Zo te lezen gaat het goed daar bij jullie en hebben jullie de vaart er lekker in. We denken vaak aan jullie en lezen al jullie stukjes.
Ook heb ik skype geinstalleerd en hoop binnenkort de headset en camera aan te sluiten. Wellicht kunnen de dams dan weer eens ouderwets bijkletsen. Nikki mist isa nog steeds. Nou hou vol en geniet van deze onvergetelijke ervaring. Liefs Wendy en Nikki

Reactie van Anonymous Anoniem op 18 december, 2008 08:38

Hi Alemaal,

Wat leuk om berichten te ontvangen vanaf de grote oceaan. Het gaat lekker he! Wij vinden het ontzettend knap en zijn stiemem hartstikke jaloers op jullie ervaring. Dat wordt genieten in Barbados en daar uitgebreidt kerst vieren. Ons jachie ligt op de kant en we hebben nog niet echte plannen om wat te gaan doen deze zomer. Onze jochies zijn nog erg jong om grote tochten te maken. De jongste is net een beetje gaan staan. Heel veel succes de komende mijlen. Je moet maar denken het is Noorwegen en terug.

Prettig kerstfeest en gelukkig nieuwjaar.

Sophia van der Helm en Jan Dop

Reactie van Blogger Susanne ter Wal op 18 december, 2008 08:40

Whow, wat een avontuur zeg. Geweldig om te lezen hoe jullie reis verloopt. Veel succes! Groeten ook van Anne-Lomé. Susanne ter Wal
ps: 11 juli geboren: Marnix Mol!

Reactie van Anonymous Anoniem op 18 december, 2008 08:51

Ha Luitjes,
jullie zijn goed bezig, nog wel ff volhouden naar de overkant.. maar dat gaat goed komen als ik dat zo lees. Ik zie wel dat de gezinspatronen aan het veranderen zijn nu voortaan Zita dagelijks in de keuken staat..goed bezig!
Dikke kus
Michiel

Reactie van Anonymous Anoniem op 18 december, 2008 12:32

mooi om te lezen allemaal :)
ben even terug in Ndl en fietste gisteren langs jullie oude huis in de kou...brrr...wat kan het allemaal toch anders lopen he! ik naar India en nu terug in Ndl en jullie ergens op een oceaan een avontuur beleven, genieten!

suzanne

Reactie van Anonymous Anoniem op 18 december, 2008 23:10

Beste Zeezeilers,
Na het lezen van het logboek, werd ik meer en meer trots op jullie op die grote waterplas, waar geen eind aan komt en dan ook nog heerlijk vissen vangen.
Ik zie het steeds voor me
hoe Isa en Finn klaar staan om hun moeder bij te staan bij haar vangst.
Wij wensen jullie een fijne Kerst en een Gelukkig Nieuwjaar toe, naar ik hoop niet op zee.
Finn voor jou een fijne verjaardag namens
Oma Corrie en Opa Jan
Jan Vitrage

Reactie van Blogger Jacqueline op 19 december, 2008 13:23

Al meer zicht op route door Caribean? Dan en ik zien jullie graag ergens!

Reactie van Blogger laura op 20 december, 2008 18:16

Hallo daar allemaal op volle zee,

Wat een avonturen zeg. Spannend hoor!
Annabel heeft een maandje geleden of zo en You Tube filmpje voor je opgenomen en naar jou gemaild, Isa.
Heb je dat nog gezien of heb ik het naar het verkeerde e-mailadres gestuurd.
Laat het even weten.

Prettige kerstadgen en een gelukkig nieuwjaar,